Dziecko w sieci


Bezpieczeństwo Internetu zależy także od Ciebie! - FILM
http://www.youtube.com/watch?v=cvsUcyO4QfM&feature=player_embedded

Posłuchaj co o bezpieczeństwie w globalnej sieci mówią fachowcy. http://www.youtube.com/watch?v=pyIUepIfLQo&feature=player_embedded

 

Internet daje ogromne możliwości. Nauka języka obcego? Nic prostszego – na specjalnych stronach znajdziesz darmowe kursy językowe, a materiałów do nauki na pewno Ci nie zabraknie, bo w Sieci znajduje się wiele stron w najróżniejszych językach. Rozwijanie zainteresowań? W Sieci możesz porozmawiać o swoim hobby z innymi internautami, na przykład na forum czy w grupie dyskusyjnej. Szukasz konkretnych informacji? Żaden problem – wystarczy wpisać hasło w jednej z internetowych wyszukiwarek i już po chwili znajdziesz wiele stron poświęconych interesującemu Cię zagadnieniu. Znajomi? Teraz możesz mieć z nimi kontakt, kiedy tylko chcesz – wystarczy skorzystać z Komunikatora...
Lista możliwości, które otwiera przed nami Internet, jest niemal nieograniczona. Kiedy myślimy o Internecie, zwykle przychodzą nam do głowy korzyści, które nam daje. Jednak w Sieci kryją się też niebezpieczeństwa,
na które narażeni są szczególnie najmłodsi internauci.

Internet nie jest sam w sobie niebezpieczny ani zły, ale źli ludzie mogą go wykorzystywać w niewłaściwy sposób (podobnie, jak każdą inną rzecz stworzoną przez człowieka). Właśnie tacy ludzie zagrażają Ci w Sieci.

Dla wielu rodziców dziecko siedzące w domu przed monitorem komputera to gwarancja jego bezpieczeństwa. Nic bardziej mylnego, bo chociaż w tej sytuacji trudno o guza czy podrapane kolana, dziecko może paść ofiarą cyberprzemocy ze strony rówieśników, natknąć się na niewłaściwe i niebezpieczne dla jego psychiki treści internetowe, stać się ofiarą internetowego przestępcy lub po prostu wpaść w uzależnienie, które odbije się na jego zdrowiu i relacjach społecznych. Rodzice często nie są  jednak świadomi, jakie zagrożenia czyhają na ich dzieci, spędzające coraz więcej czasu przed monitorem komputera. Według badań „EU Kids Online(2010 r., grupa badana: 23420 dzieci w wieku 9-16 lat korzystających z Internetu), 92 proc. dzieci (w skali Europy) korzysta z Internetu przynajmniej raz na tydzień, 57 proc. - zagląda do sieci prawie codziennie.
Z kolei:
  • 41 proc. rodziców, których dzieci miały w sieci kontakt ze zdjęciami lub filmami prezentującymi nagich ludzi lub ludzi uprawiających seks, jest przekonana, że ich dzieci nie widziały tego;
  • 56 proc. rodziców, których dzieci otrzymały wiadomości zawierające treści seksualne, sądzi, że ich dzieci takich wiadomości nie otrzymywały;
  • 61 proc. rodziców, których dzieci spotkały się osobiście z kimś poznanym w Internecie, jest przekonanych, że do takiego spotkania nie doszło.
Chcemy przekonać rodziców, by spotkaniu swojego dziecka z wirtualnym światem poświęcili dostatecznie dużo uwagi. By zadbali o bezpieczeństwo swojego dziecka i nauczyli je dbać o siebie. Ich zaangażowania i opieki nie zastąpi ani oprogramowanie filtrujące, ani program antywirusowy. Pokazanie dziecku wartościowej strony Internetu i wpojenie mu umiejętności konstruktywnego korzystania z niego, nauczenie odróżniania wartościowych informacji od bzdur lub informacyjnego szumu, może zaoszczędzić małemu internaucie wielu przykrości, kontaktu z obraźliwymi wiadomościami lub frustracji wynikającej z działania internetowych trolli. Co jednak ważniejsze – może ograniczyć prawdopodobieństwo, że dziecko stanie się ofiarą całkiem realnych i poważnych zagrożeń: kontaktu z pedofilami, internetowych przestępstw lub kradzieży danych osobowych.
Dla wielu rodziców naturalną reakcją na wieść o niebezpieczeństwach z jakimi miało kontakt ich dziecko albo w wyniku obawy przed jego uzależnieniem, jest całkowite odcięcie go od komputera. Chcemy przekonać rodziców, że to rozwiązanie wyłącznie na krótką metę – pozbawione dostępu do Internetu w domu, dziecko znajdzie go w szkole lub u swoich znajomych. Lepiej więc nauczyć dziecko właściwego, konstruktywnego podejścia do Internetu, by mogło wykorzystać jego pozytywny potencjał.
  

Nowa przerażająca moda w sieci

Przed przeczytaniem poniższego artykułu, zachęcam do obejrzenia krótkiej prezentcji i przemyślenia poruszonych w niej kwestii:
 
(…)artykuł  na podstawie strony internetowej czasopisma Głos Pedagogiczny i strony: www.helpline.org.pl

 
Powstające lawinowo strony społecznościowe, gdzie prezentują swoje zdjęcia młode dziewczyny i chłopaki wzbudzają niepokój wśród dorosłych...

Młodzi ludzie zamieszczają zdjęcia na portalach społecznościowych... i czekają na komentarze. To, że ktoś nazwie ich, używając określeń dawniej uważanych za obraźliwe, uważają za normalne i nieodbiegające od normy. Według nich właśnie tak się teraz określa ładną dziewczynę czy chłopaka. (…) Czekanie na ocenę innych może przynieść większe koszty niż zyski, rozczarowanie potęguje niestabilność emocjonalna adolescentów, charakterystyczna jest również dla tego okresu rozwojowego nadmierna wrażliwość na oceny rówieśników! Z mediów, co jakiś czas docierają do nas informacje o tragediach związanych z reakcją na sytuacje zaistniałe w sieci.

 

Nauczyciele poruszają w rozmowach z młodymi ludźmi problem zagrożenia związanego z dzieleniem się swoją prywatnością w społecznościach i udostępnianiem prywatnych zdjęć i informacji w sieci, szczególnie na lekcjach wychowawczych i na lekcjach informatyki.

 


Cyberprzemoc

 
Cyberprzemoc to takie zachowanie, które krzywdzi emocjonalnie drugiego człowieka. Osoby, które stosują cyberprzemoc używają do tego celu Internetu albo telefonów komórkowych.

W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach a czasem również złość.

 

Osoba, której przytrafiła się taka sytuacja często ma wrażenie, że wszyscy widzieli lub mogą zobaczyć te nieprzyjemne materiały. Obawia się, że jej znajomi odwrócą się od niej i nie będzie mogła liczyć na ich wsparcie. To powoduje, że czuje się bardzo samotna w tym, co ją spotkało.

 

Jeśli doświadczasz cyberprzemocy:

* powiedz o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Ci łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją.

* postaraj się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki. Dzięki temu unikniesz prowokowania go do dalszych działań.

* zachowaj wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasuj smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach.

* jeśli ktoś dokucza Ci na jakiejś stronie WWW, zrób jej screen - aby zachować to, co widzisz na ekranie wciśnij klawisz "Print Screen" (Prt Sc), a następnie otwórz program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklej tam screen naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętaj, aby zapisać plik!

* skontaktuj się z nami pod bezpłatnym numerem 800 100 100, wyślij wiadomość e-mail na adres helpline@helpline.org.pl lub porozmawiaj na czacie z poziomu tej strony.

 

Jeśli jesteś świadkiem cyberprzemocy:

* nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości

* pomóż pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji

* zaproponuj pokrzywdzonej osobie kontakt z Helpline.org.pl

 

Szkodliwe treści to przede wszystkim informacje:

Ukazujące pornografię

Namawiające do wyśmiewania innych z powodu rasy, narodowości lub wyznawanej religii

Namawiające do popełnienia przestępstwa

Propagujące faszyzm i totalitaryzm

Prezentujące przemoc

Zachęcające do podejmowania działań autodestrukcyjnych, czyli takich, które powodują szkody cielesne lub psychiczne np. uzależnienie

Zawierające wulgaryzmy

Zawierające elementy psychomanipulacji, czyli takiego sterowania cudzymi uczuciami, którego celem jest wyłudzenie korzyści materialnych lub zmuszenie do niewłaściwych zachowań

Wprowadzające w błąd, co może mieć wpływ na życie i zdrowie młodego użytkownika

Zachęcające do prostytucji, używania narkotyków czy hazardu

 

Dlaczego te treści są szkodliwe?

* Oglądanie takich materiałów może sprawić, że świat nagle stanie się niezrozumiały, zagrażający i przestaniesz czuć się w nim bezpieczne.

* Możesz dać się namówić do wyrządzenia komuś krzywdy, w tym także do czynów karalnych.

* Kontakt ze szkodliwymi treściami ułatwia osobom obcym, ze złymi intencjami dotrzeć do Ciebie.

* Kontakt z treściami pornograficznymi zaburza Twój rozwój psychoseksualny, czyli możesz nauczyć się nieprawidłowych zachowań/ wzorców seksualnych.

* Czytanie treści zawierających przemoc czy rasizm może skłonić do zachowań agresywnych wobec rówieśników, słabszych czy ludzi innej narodowości, wyznania.

 

Jak reagować w sytuacji, kiedy trafisz na stronę ze szkodliwymi treściami?

Kontakt ze szkodliwymi treściami może wywołać nieprzyjemne uczucia, to normalne, gdy czujesz zdenerwowanie lub zażenowanie.

Jeśli w czasie surfowania po sieci natkniesz się na szkodliwe lub niebezpieczne treści skontaktuj się z Helpline.org.pl

telefon 800 100 100 i czat są czynne od poniedziałku do piątku od 11.00 do 17.00

Możesz również napisać na adres hepline@helpline.org.pl lub za pomocą formularza dostępnego na stronie www.helpline.org.pl

 

Treści nielegalne, które naruszają prawo, czyli:

* opublikowaną w sieci pornografę bez filtra informacyjnego z o materiałach tylko dla dorosłych,

* treści rasistowskie,

* treści propagujące totalitaryzm i faszyzm,

możesz to zgłosić anonimowo poprzez formularz na stronie www.dyzurnet.pl

Jak uchronić nasze dzieci

przed szkodliwymi treściami w internecie?

 

STATYSTYKI PRZEMOCY 

W INTERNECIE

W sieci znajdziemy mnóstwo danych statystycznych na temat przemocy. Informacje te przerażają, ponieważ coraz więcej młodych ludzi pada ofiarą przemocy w sieci. Dostępne są badania dotyczące tego, czy młodzi ludzie mówią o swoich doświadczeniach z cyberprzemocą.
Gdy młodych dotyka przemoc werbalna chętniej dzielą się tym z innymi:

o  około 35% powie znajomym lub rodzeństwu,

o  około 5% dorosłym ze szkoły,

o  około 5% rodzicom lub dorosłym w rodzinie,

prawie 50% nie powie jednak nikomu.
W przypadku kompromitujących materiałów:

o  około 50% powie znajomym lub rodzeństwu,

o  około 10% rodzicom lub dorosłym w rodzinie,

o  około 10% dorosłym w szkole,

około 30 % nie powie nikomu.
Analizując dostępne źródła widzimy, że młodzież w wieku szkolnym pada ofiarom wulgarnych wyzwisk, poniżania, upokarzania, ośmieszania, straszenia, szantażowania i wielu innych.

o  Wulgarne wyzwiska dotykają aż około 47 % nastolatków,

o   Poniżane, upokarzane i ośmieszane jest około 21%,

o   Straszone i szantażowane około 16%,

o   Reszta czyli 48% wskazuje inne sposoby znęcania się w sieci.
W ankietach dotyczących częstotliwości przemocy werbalnej wobec młodych w sieci najczęściej (aż 53% ) deklarowaną odpowiedzią było, doświadczenie jej kilka razy (2-5 razy). Ponad 5 razy aż 30 %. Jeden raz z cyberbullingiem spotkało się 25% młodych internautów.
Kolejnym rozpatrywanym problemem są publikacje kompromitujących zdjęć i filmów.

o  39% deklaruje że padła ofiarom takiej publikacji jeden raz

o  39% 2-5 razy

o  14% ponad 5 razy

o   8% nie pamięta
Prawie 60% takich publikacji dokonali szkolni koledzy lub koleżanki, a około 40% przez innych znajomych w wieku szkolnym.
Częstym zjawiskiem jest podszywanie się osób dorosłych pod osobę nieletnią w sieci bez jej zgody.

o  53% respondentów deklaruje że nigdy nie padło ofiarą podszywania się pod te osoby,

o  aż 29% co najmniej raz było w sytuacji podszywania się pod nich.
Także tutaj większość sprawców to szkolni koledzy i koleżanki (56%), oraz inni znajomi w wieku szkolnym (22%).

Na podstawie: http://cyberhate.org.pl

 

  PORADY DLA RODZICÓW


1. USTAW KOMPUTER W OGÓLNODOSTĘPNYM POMIESZCZENIU UMOŻLIWIAJĄCYM OBSERWOWANIE MONITORA.
2. ZAPOZNAJ SIĘ ZE STRONAMI, Z KTÓRYCH CHCE KORZYSTAĆ DZIECKO.
3. WSKAZUJ DZIECKU, KTÓRE STRONY MOŻE ODWIEDZAĆ.
4. SPRAWDZAJ HISTORIĘ ODWIEDZANYCH PRZEZ DZIECKO STRON.
5. UŻYWAJ OPROGRAMOWANIA FILTRUJĄCEGO LUB BLOKUJĄCEGO.
6. TOWARZYSZ DZIECKU PODCZAS KORZYSTANIA Z INTERNETU. ROZMAWIAJ Z NIM O TYM.
7. WYTŁUMACZ DZIECKU, DLACZEGO NIE CHCESZ, BY ODWIEDZAŁO OKREŚLONE STRONY, NP. ZAWIERAJĄCE PRZEMOC, itp.
8. FILTR NIGDY NIE ZASTĄPI CZUJNEGO RODZICIELSKIEGO OKA I SZCZEREJ ROZMOWY!
9. USTALCIE ZASADY.


STRONKI POŚWIĘCONE ZAGADNIENIU UZALEŻNIENIA OD INTERNETU:
www.siecioholizm.eu

2 komentarze:

  1. Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak najbardziej samo bezpieczeństwo w sieci jest niezwykle ważne i ja jestem zdania, że musimy o nie zadbać. Jak udało mi się przeczytać na stronie https://marketingibiznes.pl/luzne/jak-zabezpieczyc-male-sieci-komputerowe-przed-wlamaniami/ to faktycznie zabezpieczenie sieci przed włamaniami to sprawa priorytetowa.

    OdpowiedzUsuń